basket search profile

Köpvilkor

Leverans

Förhandsavisering via e-post och sms-avisering

Vi meddelar per e-post när paketet lämnat vårt lager och när det förväntas ankomma ditt utlämningsställe. Var noga med att kolla din skräpkorg och dina s.k. spamfilter - det händer att e-post hamnar här av misstag. Du får även ett kollinummer som gör att du kan följa din beställning.

När paketet anlänt till utlämningsstället får du en sms-avisering. Om din beställning innehåller plantor är det viktigt att du hämtar ut paketet direkt - redan samma dag eller absolut senast dagen efter.

Var noggrann med att ange korrekt mobilnummer för att få sms-avisering av din leverans. Plantor klarar inte att vänta på brevavisering som sker först efter en vecka. 

Leveranstid

I normalfallet levererar vi din order när alla dina produkter finns i lager. När du får leverans beror på när olika produktkategorier kommer in till oss. Detta styrs i sin tur framförallt av när de kan skördas/tas ur lager. Ofta kommer du att i varukorgen få välja bland möjliga leveransveckor. Observera att din leveransvecka är preliminär och kan påveraks av inleveranser, försenad skörd eller andra förutsättningar som påverkar. 

Om du skulle vilja ha senare leverans så kan du alltid höra av dig till hello@klostra.se så gör vi vårt bästa för att möta dina önskemål. 

Frakt

Vi debiterar en enhetsfrakt om 69 SEK förutom för rena fröordrar för vilka vi debiterar 19 SEK. Vi har fri frakt för ordervärden som överstiger 700 SEK upp till en vikt av 20 kg. Därefter måste paketet ske med hemlevereras. 

Samleveranser

För att få fri frakt på en samleverans - hör av dig till hello@klostra.se för kod. Vi kan tyvärr inte kreditera för frakt i efterhand. Samleveranser av flera ordrar som tillsammans uppgår till 700 SEK leder inte, pga administrativa kostnader, till fri frakt eller till eventuella volympriser på produkter. 

Transportskador

Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, skall du inom skälig tid (så fort som möjligt) ska du kontakta oss på hello@klostra.se. Vi garanterar att varan är felfri vid avlämnande till transportören.

Returfrakt

Vid retur eller byte av varor står du själv för returfraktkostnaden (dock ej vid reklamation av felaktig eller skadad vara).Se även "Reklamation & returer" nedan. 

Tranportgaranti

Vi står risken för transport. Minsta beställning av plantor är 3 st - färre plantor har svårare att klara en transport (främst torka). 

Ersättningsprodukter

Om tiden tillåter så kontaktar vi dig innan leverans med förslag om ersättningsprodukt. Om tiden inte tillåter en sådan kontakt så återbetalar vi motsvarande belopp. Om en större del av beställningen inte går att leverera din önskade leveransvecka så senarelägger vi leveransen och meddelar dig.

 

Avboka din beställning

Om du vill avboka din beställning kontaktar du oss på hello@klostra.se snarast möjligt. Om vi inte har skickat din beställning så kan du avboka utan kostnader. Om din beställning är skickad - se "Reklamation och returer". 

 

Reklamation, returer & ej uthämtade försändelser

Ångerrätt

Vi hoppas naturligtvis att du ska vara nöjd med de varor du beställd. Men om du skulle ångra dig gäller följande:

- För levande material som tar skada av att hanteras flera gånger gäller inte ångerrätten (efter att de lämnat vårt lager). Innan varorna lämnat vårt lager gäller "Avboka din beställning" nedan. 

- För övrigt sortiment gäller 14 dagars ångerrätt om varan är i väsentligen oförändrat skick. Om du vill utnyttja detta ber vi dig att kontakta oss via e-post hello@klostra.se. 

Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot produkterna. Du står för kostnaden för returfrakt. Om du har betalat varan/varorna så återbetalar snarast efter att varan/varorna anlänt vårt lager och inom 30 dagar.

Reklamation

Vårt mål är att du ska vara nöjd och att du ska lyckas med din köksträdgård. Om din beställning mot förmodan skulle vara skadad eller felaktig (fel vara eller fel antal) ber vi dig att kontakta oss på hello@klostra.se så snart som möjligt.

Skicka inte tillbaka något till oss utan att kontakta oss först.

Om din reklamation gäller växter så gäller följande:

  • om antalet reklamerade växter gäller en liten del av antalet växter i beställningen så ersätter vi med ett presentkort på plantornas värde + 30 SEK. Du kan naturligtvis alltid välja återbetalning. 
  • om antalet reklamerade växter gäller en avgörande del av antalet växter i beställningen så skickar vi nya växter. 
  • om reklamationen gäller produkter som du inte fått i din leverans så ska du meddela detta senast inom 8 dagar.

 Efter säsong eller om varan är slutsåld så får du pengarna tillbaka om du inte vill välja något annat ur vårt sortiment.

Vi ersätter dig för returfrakten av fellevererade/skadade varor, enligt leverantörens frakt/portokostnader för försändelsen. Vi står även för eventuell ersättningsleverans.

Vid eventuell tvist som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer deras beslut.

Ej uthämtade försändelser

Beställningar med levande material som inte hämtas ut debiteras fullt ut eftersom de inte klarar denna hantering. Övriga ej uthämtade försändelser debiteras med våra kostnader för frakt, emballage och hantering och alltid minst 300 SEK. 

Priser och betalningsvillkor

Vi debiterar dig vid tidpunkten för att varorna lämnar vårt lager. Om det är flera leveranser så debiterar vi dig när allt är utlevererat från vårt lager. 

Vi använder Klarna Checkout för våra betalningar. Villkoren för denna och de olika betalningsalternativen hittar du här

Kontakt

Om du har frågor kring detta ber vi dig kontakta oss på hello@klostra.se eller på 010-252 82 00.

Klostra se (Klostra Htg AB)
Org.nr
556881-2142
Kundtjänst ()
010-252 82 00
E-post
hello@klostra.se
Postadress
Klostra Handelsträdgård AB
Falkstigen 79
18270 Stocksund
Returadress
Klostra Handelsträdgård AB
Lyckselevägen 59
922 73 Hällnäs