basket search profile

Köpvilkor

Leverans

Förhandsavisering via e-post och sms-avisering

Vi meddelar med en leveransbekräftelse per e-post när beställningen går för paketering och transporten registreras/beställs. Transportören hämtar upp paketet följande transportdag. Det går nu inte att ändra adress/ombud eller avobka. Var noga med att kolla din skräpkorg och dina s.k. spamfilter - det händer att e-post hamnar där av misstag. I leveransbekräftelsen finns en länk ("spåra paket") där kan man följa transporten av paketet och även får ett kollinummer. 

När paketet anlänt till utlämningsstället får du en sms-avisering. Om din beställning innehåller plantor är det viktigt att du hämtar ut paketet direkt - redan samma dag eller absolut senast dagen efter.

Var noggrann med att ange korrekt mobilnummer vid din beställning för att få sms-avisering av din leverans. Plantor klarar inte att vänta på brevavisering som sker först efter en vecka. 

Leveranstid

Om du inte aktivt väljer en leveransvecka föreslås i kassan automatiskt den tidigast möjliga veckan. Du kan ändra till en senare utleveransvecka om det passar bättre. En utleveransvecka innebär att hantering av order påbörjas den veckan man valt och man får en leveransbekräftelse. Det är ingen garanti för att du får leverans den veckan. Leveransvecka kan också ändras p.g.a. sådant som en försenad skörd eller andra omständigheter över vilka vi inte rår över. 

Om du skulle vilja ha senare leverans så kan du alltid höra av dig till hello@klostra.se så gör vi vårt bästa för att möta dina önskemål. 

Frakt

se Fraktsätt

Transportskador

Transportskador anmäls direkt till kundtjänst per e-post. Enklast svarar du direkt på din orderbekräftelse som du fick per e-post vid beställningen. Bifoga bild/bilder så vi kan följa upp skadan internt. 

Returfrakt

Vid retur eller byte av varor står kunden för returfraktkostnaden Kundtjänst kan bistå med hjälp om du skickar från närmaste DB Schenkerombud med retursedel och fördelaktiga fraktkostnad. Vid reklamation av felaktig eller skadad vara se Reklamation & returer nedan. 

Tranportgaranti

Vi ger 100% transportgaranti vid felanmälan senast 48 timmar efter ankomst till ombud eller 6 timmar efter hemleverans/varubrev.  Vid köksplantor gäller transportgarantin först vid 3 plantor eller mer i en beställning. 

Ersättningsprodukter

Om tiden tillåter så kontaktar vi dig innan leverans med förslag om ersättningsprodukt. Om tiden inte tillåter en sådan kontakt så återbetalar vi motsvarande belopp. Om en större del av beställningen inte går att leverera din önskade leveransvecka så senarelägger vi leveransen och meddelar dig.

 

Avboka din beställning

Om du vill avboka din beställning kontaktar du oss på hello@klostra.se snarast möjligt. Om vi inte har skickat en leveransbekräftelse på din beställning så kan du avboka utan kostnader. Övrigt, se "Reklamation och returer". 

Reklamation, returer & ej uthämtade försändelser

Ångerrätt

Vi hoppas naturligtvis att du ska vara nöjd med de varor du beställd. Men om du skulle ångra dig gäller följande:

- För levande material som tar skada av att hanteras flera gånger gäller inte ångerrätten (efter att leveransbekräftelsen är sänd till din e-post). Innan leveransbekräftelsen gäller se "Avboka din beställning". 

- För övrigt sortiment gäller 14 dagars ångerrätt om varan är i väsentligen oförändrat skick. Om du vill utnyttja detta ber vi dig att kontakta oss via e-post. 

Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot produkterna. Du står för kostnaden för returfrakt. Om du har betalat varan/varorna så återbetalar snarast efter att varan/varorna anlänt vårt lager och inom 30 dagar.

Reklamation

Vårt mål är att du ska vara nöjd och att du ska lyckas med din köksträdgård. Om din beställning mot förmodan skulle vara skadad eller felaktig (fel vara eller fel antal) ber vi dig att kontakta oss på hello@klostra.se så snart som möjligt.

Skicka inte tillbaka något till oss utan att kontakta oss först.

Vid reklamation av växter så gäller följande:

  • Generellt så krediteras du för skadade produkter. Du får även möjlighet att fraktfritt till närmaste ombud beställa om det som saknas. Kontakta då kundtjänst via e-post. 
  • Om reklamationen gäller produkter som du inte fått i din leverans så ska du meddela detta senast inom 8 dagar. Du behöver även kunna maila in foto/inskannad kopia på medföljande följesedel/plocklista. 

Efter säsong eller om varan är slutsåld så får du pengarna tillbaka om du inte vill välja något annat ur vårt sortiment. Återbetalning sker via Klarna. 

Vid eventuell tvist som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer deras beslut.

Ej uthämtade försändelser

Beställningar med levande material som inte hämtas ut debiteras fullt ut eftersom de inte klarar denna hantering. Övriga ej uthämtade försändelser debiteras med våra kostnader för frakt, emballage och hantering och alltid minst 300 SEK. 

Priser och betalningsvillkor

Vi debiterar dig vid tidpunkten för att varorna lämnar vårt lager. Om det är flera leveranser så debiterar vi dig när allt är utlevererat från vårt lager. 

Vi använder Klarna Checkout för våra betalningar. Villkoren för denna och de olika betalningsalternativen hittar du här

Kontakt

Om du har frågor kring detta ber vi dig kontakta oss på hello@klostra.se (svara på vardagar).

Klostra se (Klostra Htg AB)

Org.nr: 556881-2142
Kundtjänst
hello@klostra.se (svar inom 24 h på vard.)

Postadress
Klostra Handelsträdgård AB
Falkstigen 79
18270 Stocksund

Returadress
Klostra Handelsträdgård AB
Avanäsheden 1
922 91 VINDELN