Köpvillkor
Leverans
Förhandsavisering via e-post och sms-avisering
Vi meddelar med en leveransbekräftelse per e-post när beställningen går för paketering och transporten registreras/beställs. Transportören hämtar upp paketet följande transportdag. Det går nu inte att ändra adress/ombud eller avboka. Var noga med att kolla din skräpkorg och dina s.k. spamfilter - det händer att e-post hamnar där av misstag. I leveransbekräftelsen finns en länk ("spåra paket") där kan man följa transporten av paketet och även får ett kollinummer.
När paketet anlänt till utlämningsstället får du en sms-avisering. Om din beställning innehåller plantor är det viktigt att du hämtar ut paketet direkt - redan samma dag eller absolut senast dagen efter.
Var noggrann med att ange korrekt mobilnummer vid din beställning för att få sms-avisering av din leverans. Plantor klarar inte av att vänta på brevavisering som sker först efter en vecka.
Leveranstid
Om du inte aktivt väljer en utleveransvecka föreslås i kassan automatiskt den tidigast möjliga veckan. Du kan ändra till en senare utleveransvecka om det passar bättre. En utleveransvecka innebär att hantering av order påbörjas den veckan man valt och man får en leveransbekräftelse. Det är ingen garanti för att du får leverans den veckan. Utleveransvecka kan också ändras p.g.a. sådant som en försenad skörd eller andra omständigheter över vilka vi inte rår över.
Om du skulle vilja ha senare leverans så kan du alltid höra av dig till hello@klostra.se så gör vi vårt bästa för att möta dina önskemål.
Frakt
se Fraktsätt
Transportskador
Transportskador anmäls direkt till kundtjänst per e-post. Enklast svarar du direkt på din orderbekräftelse som du fick per e-post vid beställningen. Bifoga bild/bilder så vi kan följa upp skadan internt.
Returfrakt
Vid retur eller byte av varor står kunden för returfraktkostnaden Kundtjänst kan bistå med hjälp om du skickar från närmaste DB Schenkerombud med retursedel och fördelaktiga fraktkostnad. Vid reklamation av felaktig eller skadad vara se Reklamation & returer nedan.
Tranportgaranti
Vi ger 100% transportgaranti vid felanmälan senast 48 timmar efter ankomst till ombud eller 6 timmar efter hemleverans/varubrev. Vid köksplantor gäller transportgarantin först vid 3 plantor eller mer i en beställning.
Ersättningsprodukter
Om tiden tillåter så kontaktar vi dig innan leverans med förslag om ersättningsprodukt. Om tiden inte tillåter en sådan kontakt så återbetalar vi motsvarande belopp. Om en större del av beställningen inte går att leverera din önskade leveransvecka så senarelägger vi leveransen och meddelar dig.
Avboka din beställning
Om du vill avboka din beställning kontaktar du oss på hello@klostra.se snarast möjligt. Om vi inte har skickat en leveransbekräftelse på din beställning så kan du avboka utan kostnader. Övrigt, se "Reklamation och returer".
Reklamation, returer & ej uthämtade försändelser
Ångerrätt
Vi hoppas naturligtvis att du ska vara nöjd med de varor du beställd. Men om du skulle ångra dig gäller följande:
- För levande material som tar skada av att hanteras flera gånger gäller inte ångerrätten (efter att leveransbekräftelsen är sänd till din e-post). Innan leveransbekräftelsen gäller se "Avboka din beställning".
- För övrigt sortiment gäller 14 dagars ångerrätt om varan är i väsentligen oförändrat skick i obruten förpackning. Om du vill utnyttja detta ber vi dig att kontakta oss via e-post.
Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot produkterna. Du står för kostnaden för returfrakt. Om du har betalat varan/varorna så återbetalar snarast efter att varan/varorna anlänt vårt lager och inom 30 dagar.
Reklamation
Vårt mål är att du ska vara nöjd och att du ska lyckas med din köksträdgård. Om din beställning mot förmodan skulle vara skadad eller felaktig (fel vara eller fel antal) ber vi dig att kontakta oss på hello@klostra.se så snart som möjligt.
Skicka inte tillbaka något till oss utan att kontakta oss först.
Vid reklamation så gäller följande:
- Generellt så krediteras du för skadade produkter som måste kasseras. Du får även möjlighet att fraktfritt till närmaste ombud beställa om det som saknas. Kontakta kundtjänst via e-post.
- Om reklamationen gäller produkter som du inte fått i din leverans så ska du meddela detta inom 8 dagar. Du behöver även kunna maila in kopia på medföljande följesedel/plocklista.
- Vid misstänkt fel på produkten som fel sort eller fel färg som upptäckts senare hos kund erbjuds ny vara om möjligt eller ett digitalt tillgodokvitto (gilltigt 24 månader) motsvarande inköppris och går att använda i hela butiken.
- Vid beräftat produktfel hos tillverkaren/odlaren/grossisten återbetalas inköpsvärdet av varan via Klarna.
Inga andra ersättningar utgår
Vid eventuell tvist som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer deras beslut.
Ej uthämtade försändelser
Vid ej uthämtade paket debiterar vi en avgift på 300kr för frakt och omkostnader. Avgiften dras från återbetalningen via Klarna. Levande material kasseras och debiteras 100%. Önskas leverans på nytt tillkommer fraktkostnad.
Priser
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan avisering.
Vi reserverar sig för felskrivningar och tekniska problem i samband med prisangivelser och förbehåller oss rätten att makulera samt justera fakturabeloppet vid uppenbart felaktiga beställningar och fullföljda köp.
Betalningsvillkor
Vi debiterar dig vid tidpunkten för att varorna lämnar vårt lager. Om det är flera leveranser så debiterar vi dig när allt är utlevererat från vårt lager.
Vi använder Klarna Checkout för våra betalningar. Villkoren för denna och de olika betalningsalternativen hittar du här.
Kontakt
Om du har frågor kring detta ber vi dig kontakta oss på hello@klostra.se (svara på vardagar).
Klostra se (Klostra Htg AB)
Org.nr: 556881-2142
Kundtjänst
hello@klostra.se (svar inom 48h på vard.)
Postadress
Klostra Handelsträdgård AB
Falkstigen 79
18270 Stocksund
Returadress
Klostra Handelsträdgård AB
Avanäsheden 1
922 91 VINDELN