Sidor

Köpvilkor

Leverans

Förhandsavisering via e-post och sms-avisering

Vi meddelar per e-post när paketet lämnat vårt lager och när det förväntas ankomma ditt utlämningsställe. Du får även ett kollinummer som gör att du kan följa din beställning.

När paketet anlänt till utlämningsstället får du en sms-avisering. Om din beställning innehåller plantor är det viktigt att du hämtar ut paketet direkt, helst redan samma dag.

Var noggrann med att ange korrekt mobilnummer för att få sms-avisering av din leverans. Plantor klarar inte att vänta på brevavisering som sker först efter en vecka. 

Leveranstid

I normalfallet levererar vi din order när alla dina produkter finns i lager. Vid varje produkt finns information om när den preliminärt väntas in i lager. När du får leverans beror på när olika produktkategorier kommer in till oss. Detta styrs i sin tur framförallt av när de kan skördas/tas ur lager.

 Preliminärt leveransschema vårsäsongen 2017

  • Fröer – från vecka 50 (2016)
  • Sättpotatis – från vecka 8
  • Sättlök, dahliaknölar och barrotade perenner – från vecka 9
  • Plantor, jordärtskocka och pepparrot – från vecka 13

Om du har plantor i varukorgen så kommer du automatiskt att få välja en leveransvecka. 

Köp en extra frakt om du vill ha några produkter tidigare

Om du vill ha några produkter tidigare än andra så kan du köpa en extra frakt:

Extra frakt fröer - för att få dina fröer tidigare än övriga produkter i din varukorg

Extra frakt sättpotatis, dahliaknölar, barrotade perenner och sättlök - för att få dessa före du får dina plantor, jordärtskocka och pepparrot

Extra frakt pepparrot - för att få pepparroten senare och övriga produkter så snart som möjligt.

Exempel: säg att du har fröer, sättpotatis, dahliaknölar och pepparrot  i din varukorg. Då kan du välja att köpa en extra frakt för fröer för att få dina fröer direkt och en extra frakt för pepparrot för att få din sättpotatis och dahliaknölar vecka 9 och din pepparrot vecka 13.

Om det inte står någon leveransvecka på din orderbekräftelse så kan du logga in på ditt konto några dagar senare så bör du ha fått en preliminär leveransvecka. 

Om du skulle vilja ha senare leverans så kan du alltid höra av dig till hello@klostra.se så gör vi vårt bästa för att möta dina önskemål. 

Obs!! Om du fått fri frakt så gäller den för endast en leverans. 

Tänk på att levande växter måste hämtas ut hos ombud och tas omhand omgående för att hålla samma goda kvalité som när de packades ner och skickades.

Frakt

Vi debiterar 59 SEK per 10 kg i frakt förutom för rena fröordrar för vilka vi debiterar 19 SEK. Vi har fri frakt för ordervärden som överstiger 699 SEK. Du kan se vad din frakt kommer att kosta i kassan innan du lägger din beställning. Vissa produkter vill eller kan vi inte paketera tillsammans med dina plantor. Det kan därför hända att vi delar dina beställning i två eller flera paket.

Transportskador

Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, skall du inom skälig tid (så fort som möjligt) ska du kontakta oss. Vi garanterar att varan är felfri vid avlämnande till transportören.

Returer

Vid retur eller byte av varor står du själv för returfraktkostnaden (dock ej vid reklamation av felaktig eller skadad vara).

Priser och betalningsvillkor

Vi skickar eventuell faktura i samband med första leveransen av produkter till dig.

Betala med kort

Du kan välja att betala med Visa eller Mastercard. Kortbetalning dras direkt för att möjliggöra val av annan leveransadress än folkbokföringsadress. 

Klarna Faktura

Klostra anlitar Klarna (Klarna AB, organisationsnummer SE556737-0431) för hantering av fakturor. Detta innebär att du alltid får hem varan innan du betalar och du har 14 dagars betalningstid.

Med Klarnas nya kassa Check-out  utgår ingen fakruaavgit längre. (ord pris 19.-) Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

Om du betalar med faktura levereras din beställning alltid till din folkbokföringsadress. Om du önskar annan leveransadress - välj kortbetalning (se ovan). 

Klarna Konto

Klarna Konto innebär att du kan delbetala från 50 kr per månad. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Du betalar första gången i slutet av nästkommande månad
  • Klarna tar ut en aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Reklamation & returer

Ångerrätt

Vi hoppas naturligtvis att du ska vara nöjd med de varor du beställd. Men om du skulle ångra dig gäller följande:

- För levande material som tar skada av att hanteras flera gånger gäller inte ångerrätten (efter att de lämnat vårt lager). Innan varorna lämnat vårt lager gäller "avboka din beställning"

- För övrigt sortiment gäller 14 dagars ångerrätt om varan är i väsentligen oförändrat skick. Om du vill utnyttja detta ber vi dig att kontakta oss exempelvis via e-post hello@klostra.se eller på 08-12139770. 

Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot produkterna. Du står för kostnaden för returfrakt. Om du har betalat varan/varorna så återbetalar vi till ditt kort om du har betalat med kort och om du har betalat via faktura så betalar vi till ett konto som du får uppge. Återbetalningen sker snarast efter att varan/varorna anlänt vårt lager och inom 30 dagar.

Avboka din beställning

Om du vill avboka din beställning kontaktar du oss på hello@klostra.se eller på 08-121 397 70 snarast möjligt. Om vi inte har skickat din beställning så kan du avboka utan kostnader.

Reklamation

Vårt mål är att du ska vara nöjd och att du ska lyckas med din köksträdgård. Om din beställning mot förmodan skulle vara skadad eller felaktig (fel vara eller fel antal) ber vi dig att kontakta oss på hello@klostra.se eller på telefonnummer 08-121 397 70 så snart som möjligt.

Skicka inte tillbaka något till oss utan att kontakta oss först.

Om din reklamation gäller växter så gäller följande:

  • om antalet reklamerade växter gäller en liten del av antalet växter i beställningen så ersätter vi med ett presentkort på plantornas värde + 30 SEK. Du kan naturligtvis alltid välja återbetalning. 
  • om antalet reklamerade växter gäller en avgörande del av antalet växter i beställningen så skickar vi nya växter. 
  • om reklamationen gäller produkter som du inte fått i din leverans så ska du meddela detta senast inom 8 dagar.

 Efter säsong eller om varan är slutsåld så får du pengarna tillbaka om du inte vill välja något annat ur vårt sortiment.

Vi ersätter dig för returfrakten av fellevererade/skadade varor, enligt leverantörens frakt/portokostnader för försändelsen. Vi står även för eventuell ersättningsleverans. Vid eventuell tvist som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer deras beslut.

Ej uthämtade försändelser

Beställningar med växter som inte hämtas ut debiteras fullt ut eftersom de inte klarar denna hantering. Övriga ej uthämtade försändelser debiteras med våra kostnader för frakt, emballage och hantering och alltid minst 300 SEK. 

Ersättningsprodukter

Om en eller någon enstaka produkt skulle vara slut i lager så strävar vi efter att ersätta den med en likvärdig produkt. Om vi inte hittar en likvärdig produkt så återbetalar vi motsvarande belopp. Om en större del av beställningen inte går att leverera din önskade leveransvecka så senarelägger vi leveransen och meddelar dig. Om du har frågor kring detta ber vi dig kontakta oss på hello@klostra.se eller på 08-121 397 70.

Klostra Handelsträdgård AB
Org.nr
556881-2142
Telefon
08-121 397 70
Öppettider
vardagar 9-12
E-post
hello@klostra.se
Postadress
Klostra Handelsträdgård AB
Falkstigen 79
18270 Stocksund
Returadress
Klostra Handelsträdgård AB
Lyckselevägen 59
922 73 Hällnäs

Arbetar...

Varukorgen har uppdaterats.

Gå till kassan

Varukorgen har uppdaterats.

Gå till kassan